De CryptoKitty die uit een Ethereum wallet werd ontvreemd blijkt een kunstwerk te zijn

Bitcoin Dogs Munt
S WERELDS EERSTE BITCOIN ICO PRESALE EINDIGT 15 MAART
Bitcoin Dogs Munt
S WERELDS EERSTE BITCOIN ICO PRESALE EINDIGT 15 MAART

De CryptoKitty die uit een Ethereum wallet werd ontvreemd blijkt een kunstwerk te zijn

By Benson Toti - Kort bericht
Bijgewerkt 06 July 2022
Een foto van de CryptoKitties website

Een IAMAKitty leek uit een Ethereum wallet te zijn gestolen, maar alles is niet wat het lijkt

Kevin Abosch, een Ierse conceptuele kunstenaar die één van de pioniers is die blockchain technologie als medium gebruikte om zijn kunstwerken uit te brengen, meldde dat één van zijn stukken uit een on-chain installatie was ontvreemd.

De installatie is een Ethereum wallet die hij in een netwerk heeft omgezet, getiteld ‘Stealing The Contents of This Wallet Is A Crime’. Het werd in 2018 gecreëerd.

De kunstenaar onthulde in een tweet dat één van zijn virtuele huisdieren, de IAMAKitty die naar zijn eigen werk vernoemd is, uit de crypto wallet was weggenomen.

Abosch creëerde de wallet als onderdeel van zijn sociale experimenten die waardensystemen uitdagen. Het is een conceptueel raamwerk dat met mechanica vervaardigd is die met name bij de wereld van cryptogeld passen. Een deel van het ontwerp van de wallet omvatte tokens die in de wallet werden gestort vanuit één van zijn andere kunststukken, getiteld ‘I Am A Coin’ (uit 2018), waar Abosch zichzelf tokeniseerde door een speciaal proces te ondergaan waarbij zijn eigen bloed betrokken was om tien miljoen tokens met de ‘IAMA’ ticker naam te verdelen.

Hij beschreef de ‘Stealing the Contents…’ wallet als een samenwerkingsgebied voor ontdekkingsreizigers. De deelnemers reageerden grotendeels met goede wil en humor. Kunstliefhebbers die met de Ethereum technologie bekend waren speelden met de occulte implicaties van de bloed tokens, zoals het verplaatsen van .666 van IAMA in en uit de ‘Stealing the Contents…’ wallet.

“Ik dacht dat de mensen er alleen maar mee wilden communiceren om zo in zekere zin een onderdeel van de kunst te worden”, mijmerde de kunstenaar.

Volgens de community leden was dit de reden dat de diefstal op vrijdag niet op zijn plaats leek. Het idee dat iemand een CryptoKitty steelt die gecreëerd was om het werk van Abosch te eren, leek namelijk bijzonder gemeen.

Later werd echter onthuld dat Abosch zelf degene was die het kunstwerk had ontvreemd. Hij legde uit dat hij door een vriend was geïnformeerd dat de Kitty in de wallet gedeponeerd was en nam aan dat dit een geschenk was die door Dapper Lans aan hem was gegeven.

Abosch heeft verduidelijkt dat dit geen onderdeel van een grotere kunstcollectie of NFT verzamelobjecten zal zijn. Hij onthulde tevens zijn ontzetting over de diverse op blockchain gebaseerde kunsttrends, zoals die rond de waardering van digitale kunst die in hun zeldzaamheid geworteld is.

“Veel zogenaamde crypto artiesten creëren NFT’s, maar gebruiken blockchain technologie enkel als een hulpmiddel om schaarste te creëren en als een platform om hun werk te verkopen. Ik geef geen kwalitatieve beoordeling van dit werk, maar daag enkel de nomenclatuur uit. Natuurlijk zijn er kunstenaars wiens werk thematisch over cryptogeld en blockchain technologie handelt […] die meer voor de term crypto kunst geschikt lijkt”, legde hij uit.