HomeDogecoin stijgt 100% met behulp van social media

Dogecoin stijgt 100% met behulp van social media

Een Tiktok dansuitdaging heeft tot een 100% stijging van de Dogecoin prijzen geleid

Cryptovaluta’s staan bekend als volatiel. Het laatste voorbeeld hiervan is de Dogecoin (DOGE), die de afgelopen dagen een sterke groei heeft doorgemaakt.

Volgens data van CryptoSlate stond de prijs van DOGE afgelopen zondag op 0,0024 dollar. Op het moment van schrijven is de waarde met 100% gestegen en wordt deze nu op 0,0048 dollar verhandeld. Bovendien bereikte het op 7 juli 0,0056 dollar.

De overweldigende positieve prijsprestaties van de Dogecoin werden, verrassend genoeg, door de sociale media toepassing TikTok veroorzaakt. Gebruikers van de app hadden de ‘Dogecoin TikTok Challenge’ gecreëerd, die op grote schaal over het platform circuleerde. Het doel van de uitdaging was om alle gebruikers van de app te overtuigen om DOGE te kopen, wat de prijs van de cryptovaluta daardoor aanzienlijk verhoogde.

Op het moment van schrijven heeft de hashtag voor deze uitdaging (#dogecointiktokchallenge) meer dan 817.000 views gekregen. Het heeft diverse influencers en mediakanalen zoals Jake Paul, Dave Portnoy, Bloomberg, Keemstar, Gizmodo geïnspireerd om alsook discussies over Dogecoin te houden.

Dit zijn nieuwe hoogtepunten in de mainstream populariteit van cryptovaluta’s die sinds 2017 of 2018 niet meer bereikt konden worden. Andere cryptogeld projecten, zoals Tron (TRX), hebben deze trend inmiddels opgepakt en proberen nu ook van de hype te profiteren.

Justin Sun, de ondernemer achter Tron, is een actieve gebruiker van social media en plaatst regelmatig inhoud op zijn persoonlijke en bedrijfsaccounts. Tot nu toe had hij voor het Chinese publiek prioriteit gegeven aan het werken op traditionele plaatsen zoals Twitter, Instagram, Youtube en Weibo.

Sun heeft gisteren echter zijn voornemen onthuld om eveneens TikTok inhoud te gaan maken. Maar of de kracht waarmee Dogecoin tot een nieuwe recordhoogte is voortgedreven herhaald kan worden, dat valt nog te bezien.

Hoewel het voor TRX mogelijk is om met strategische TikTok trends en campagnes een gestage stroom van mainstream populariteit te genereren, zijn velen van mening dat het effect dat de sociale media toepassing op de prijsactie van DOGE had, een eenmalig iets zou kunnen zijn.

CL, een cryptohandelaar, tweette maandag dat Dogecoin zijn traject heeft weten te bereiken omdat DOGE een groot circulerend aanbod heeft. Dientengevolge is een doorlopende hoeveelheid van het DOGE aanbod of wel inactief ofwel verdwenen, aangezien de vraag op uitwisselingen klein is, terwijl de feitelijke liquiditeit in de markt veel lager ligt.

Bovendien is Dogecoin één van de weinige cryptovaluta’s op Robinhood. Dit is het enige cryptoplatform waar veel TikTok gebruikers gemakkelijk toegang toe hebben.

Ten slotte staat DOGE bekend als een ‘memecoin’ en dit kan het voor de munt gemakkelijker maken om fantasierijke uitdagingen en vermeldingen op sociale media uit te lokken. Andere cryptovaluta’s kunnen dit moeilijk bereiken omdat ze meestal als te serieus en technisch beschouwd worden.