HomeKoop een blikje cola met Bitcoins in Australië en Nieuw-Zeeland

Koop een blikje cola met Bitcoins in Australië en Nieuw-Zeeland

Frisdrankautomaten met QR code scanners accepteren nu betalingen in digitale valuta; het enige dat consumenten hoeven te doen, is het te scannen met hun smartphone camera’s

Coca-Cola Amatil (CCA), één van de grootste bottelaars van niet-alcoholische dranken in de regio Azië-Pacific, stelt consumenten in heel Australië en Nieuw-Zeeland nu in staat om hun items met cryptovaluta’s te betalen. Dit volgt op een nieuwe overeenkomst tussen de drankengigant en Centrapay, een platform voor digitale activa.

Met de Sylo Smart Wallet app kunnen consumenten nu naar één van de 2.000 frisdrankautomaten van Amatil gaan en de betalingssticker met een QR code scannen. Dit zal de machine ertoe aanzetten om betalingen in cryptovaluta’s of andere digitale activa te accepteren.

CCA legde uit dat het enkele jaren geleden de infrastructuur had ontwikkeld om mobiele wallets te accepteren. De oorspronkelijke toepassing van QR codes was voor klanten van Alipay en WeChat Pay.

“We willen ervoor zorgen dat klanten transacties met ons kunnen uitvoeren in de valuta van hun voorkeur, dus het accepteren van digitale activa is voor ons de volgende stap naarmate digitale activa populairder worden”, aldus een woordvoerder van CCA.

Deze nieuwe betalingsoptie wordt door velen als een voordeel gezien, omdat het de noodzaak vermindert om de automaat aan te raken. Het behandelt de hygiëne kwesties die tijdens de COVID-19 pandemie naar voren kwamen, waarbij consumenten de machine maar één keer hoeven aan te raken om hun aankoop te verwerken.

Jerome Faury, de CEO van Centrapay, legde uit dat ze naar manieren op zoek zijn om ervoor te zorgen dat consumenten meer controle hebben over hun eigen gegevens en identiteit.

“Bij Centrapay werken we aan een toekomst waarin individuen de controle hebben over hun eigen gegevens en digitale identiteit. Merken kunnen rechtstreeks en ethisch contact maken met mensen, waardoor ze de juiste aankoopbeslissing kunnen nemen en tegelijkertijd hun detailhandel en andere distributiepartners kunnen ondersteunen”, aldus Faury.

Faury schrijft de aanhoudende belemmeringen toe aan de langzame acceptatie van Web 3 technologie, van digitale identiteit en middelen, tot de complexiteit van integratie en slechte gebruikerservaringen. Hij is van mening dat het bedrijf beide problemen heeft opgelost.

“Centrapay pioniert de weg om dit nieuwe waardevolle internet mogelijk te maken en de voordelen hiervan aan zowel consumenten als handelaren aan te bieden. En het heeft als bijkomend voordeel dat het lichamelijk contact vermindert en hygiëne kwesties aanpakt waar we ons vanwege COVID-19 allemaal bewust van zijn geworden”, legde hij uit.

Hoewel deze nieuwe technologie momenteel enkel beschikbaar is in Australië en Nieuw-Zeeland, wil Centrapay het bedrijf wereldwijd uitbreiden door zich vervolgens op de Amerikaanse markt te richten.

“Nu we hebben laten zien hoe het in Australië en Nieuw-Zeeland kan werken, willen we het bedrijf wereldwijd laten groeien. We hebben een vestiging in Noord-Amerika opgezet en zullen ons daarna met enkele wereldprimeur innovaties op de Amerikaanse markt richten”, vertelde Faury.